[logo]
RADOMSZCZAŃSKI UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU "WIEM WIĘCEJ"
www.wiem-wiecej.com.pl
Biuro uniwersytetu mieści się w Radomsku, przy ul. Prymasa Wyszyńskiego 27
tel. 660-408-033
Biuro RUTW "Wiem więcej" jest czynne w robocze poniedziałki w godzinach 10.00 do 12.00,  środy w godzinach 10:00 do 12:00 i piątki w godzinach 10:00 do 12:00
Nasi Przyjaciele i Sponsorzy:
Wydawca Gazety Radomszczańskiej
Marek Kurczych
Paweł Worwąg
Jak dobrze nam zdobywać góry

Nasza turystyczna pasja trwa i dlatego w czwartek, 15 września 2016 r., wygodnym autokarem firmy "Kotitrans" ze Starego Cykarzewa pojechaliśmy w Świętokrzyskie. Wycieczkę zorganizowała nasza sekcja turystyczna ze Stasiem Cieciurą w roli głównej.

Przez Przedbórz i Włoszczową dotarliśmy do Chęcin. Tam spotkaliśmy przewodnika, p. Pawła Jachowicza, człowieka wielu talentów zawodów i pasji, który przedstawił program wycieczki, zapowiedział kilka niespodzianek i wprowadził nas w historię regionu.

Rozpoczęliśmy od łagodnego podejścia do ruin zamku królewskiego z przełomu XIII / XIV w. Chęcińska warownia była świadkiem wielu ważnych w historii Polski wydarzeń i ośrodkiem życia politycznego. Król Władysław Łokietek, Kazimierz III Wielki, królowa Adelajda Heska, Elżbieta Łokietkówna, to postaci, o których przypominamy sobie przy okazji zwiedzania tego miejsca. Współczesna załoga warowni wita turystów w średniowiecznych strojach. Można przymierzyć rycerską zbroję, zrobić zdjęcie na rumaku, nauczyć się historycznego tańca, a podziwiając okolicę z wysokiej wieży, uświadomić sobie, jak ważne dla obronności kraju były takie punkty obserwacyjne.

Położone u stóp Góry Zamkowej miasto Chęciny liczy obecnie 4tys mieszkańców. Słynne z kamieniołomów marmuru czynnych od XVII w. i rud metali, przeżywały swoje złote lata w XVIII w. Podziwialiśmy odnowiony rynek, klasztory Ojców Franciszkanów i Sióstr Bernardynek, a także nowoczesne Centrum Kultury i Sportu.

Z Chęcin pojechaliśmy do Huty Szklanej, położonej na skraju Świętokrzyskiego Parku Narodowego, skąd kolejka prowadzi na Św. Krzyż. Ten drugi z najwyższych szczytów Gór Świętokrzyskich wznosi się na wysokość 593m npm. Podziwialiśmy tam piękne zbiory Muzeum Przyrodniczego ŚPN, kościół i klasztor z drugiej połowy XII w. i Muzeum Misyjne Misjonarzy Oblatów. Tam też, w najstarszym, istniejącym od XII w. polskim sanktuarium, można adorować Relikwie Krzyża Świętego. Podobało nam się również "gołoborze" i prehistoryczny wał kamienny najprawdopodobniej miejsce kultu. W podziemiach klasztoru zjedliśmy smaczny obiad.

Na trasie naszego wędrowania znalazło się też Muzeum Minerałów i Skamieniałości w Św. Katarzynie, gdzie obejrzeliśmy kolekcję minerałów pochodzących z różnych stron świata, wykonane z nich klejnoty i doskonale zachowane skamieniałości zwierząt i roślin oraz piękne okazy krzemienia pasiastego - osobliwości Ziemi Świętokrzyskiej. W szlifierni obejrzeliśmy obróbkę kamieni, w sklepie firmowym wybieraliśmy oryginalne ozdoby.

Przyszła pora na obiecane niespodzianki: w Raju Przy Gościńcu pp. Teresy i Tomasza Szlufików w Krainie degustowaliśmy zalewajkę, a potem piekliśmy kiełbaski nad ogniskiem. Były śpiewy, tańce i doskonała zabawa. Przez cały dzień towarzyszyła nam piękna letnia pogoda i doskonałe humory.

Wróciliśmy późno, ale bardzo zadowoleni. W imieniu własnym i pozostałych uczestników wycieczki dziękuję.